Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, September 25, 2005

Ravage

In de trein van Amsterdam naar Eindhoven
door KeesjeMaduraatje

Theo Maassen heeft wel eens aan een publiek gevraagd: "Wat is het beste aan Amsterdam?", antwoord: "de Trein naar Eindhoven". Vannacht was dat zeker niet het geval. Ik zat in de laatste trein naar Eindhoven en op het Amstelstation ging het helemaal fout. Twee groepen jongens zaten elkaar te stangen over "kom je uit de Domstad?", "Ja dat ken je wel zien", enzo. Er werd een jongen met pepper spray bespoten en daarna volledig in elkaar getrapt met bloed aan het raam en de deur. Daarna mochten de daders de trein gewoon verlaten en vluchten via de trambaan. De trein reed niet verder. Het slachtoffer lag voor dood in de trein en er moest eerst een ambulance komen. De mensen die er naast hadden gestaan, toen het gebeurde kwamen bij mij in de coupe zitten en zaten naar eigen zeggen "helemaal te shaken". "Shaken man".

Na een drie kwartier ging de trein verder en bleek dat we alle aansluitingen vanuit Utrecht gemist hadden. Er ging geen trein meer en we moesten bij het "Klanten Communicatie Punt" om een taxibon vragen. Daar stonden we ruim een uur met 50 personen. Na een tijdje zag je de NS medewerkers hunn jas aantrekken en naar huis gaan. Er kwam beveiliging die vroeg "Heren, wat is er aan de hand". Sommige reizigers werden al ongeduldig en aggressief, maar al die tijd stond er een ouder man met een staartje en een Ravage t-Shirt aan rustig te wachten. Door het T-shirt van het actieblad Ravage dacht ik met een oudere actievoerder te maken te hebben en ik vermoedde dat hij bij de demonstratie van KeerhetTij in Den Haag geweest was. Zeker weer iemand die nooit werkt en wel alles bekritiseerd, dacht ik.

Ik wilde hem aanspreken maar deed het toch niet meteen. Pas toen we groepen moesten vormen om met de taxi naar huis te kunnen, sprak ik hem aan en kwamen we in gesprek. Toen bleek het om een planoloog van de Provincie Zuid-Holland te gaan, die aan het promoveren was op het thema woonmilieus. Nu werkende bij de Provincie Zuid-Holland en bezig het Groene Hart dicht te bebouwen. Hij heeft een huis in Eindhoven en had tot voor kort een woonboot in Delft. Hij had wel me de kraakbeweging te maken gehad en een vriendin in Hamburg gehad. Dus eigenlijk net zo'n soort leven als ik. Alleen dat ik een woonboot zo willen hebben en er geen heb. Zo zie je maar hoe je door het uiterlijk iemand inschat en al in een hokje duwt.

Om 3.40 was ik eindelijk thuis.

No comments: