Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, October 05, 2005

Dialektiek van de Antropologie

De Dialektiek van de Antropologie (Eerste deel)
door KeesjeMaduraatje

de meeste cultureel antropologen zijn in hun eigen land progressief, vooruitstrevend en seculier. Als je ze verteld dat je je kind laat dopen, kijken ze je glazig aan. Als je verteld dat je moeder bij je in huis komt wonen, krijg je meewarige blikken toegeworpen. De cultureel antropoloog is een individualistische moderne persoon, zolang hij in Nederland verblijft.

Dit verandert volkomen en 180% als de antropoloog één stap buiten de landsgrenzen zet. Dan moet cultuur behouden worden, bedreigde volkeren hun cultuur gered worden. Vergeten indianenstammen moeten in het oerwoud blijven en er mag niemand heen. Allerlei vreemde gebruiken en riten moeten beschermd worden. Als een indianenstam hem uitnodigd bij een initiatierite aanwezig te zijn, is de antropoloog graag van de partij.

Ik heb dit bij mezelf vastgesteld, toen ik drie maanden antropologisch onderzoek deed in de bergen van Tunesië. Daar waren heilige hutten, die door gelovigen gebruikt werden om offers aan de Marabouts te brengen. Die hutten stonden op verschillende plekken in het dorp en ik zag een paar opgeschoten jongens die door zo'n hut renden en er afval achterlieten. Ik was geschokt en wilde ze terecht wijzen. Dat was tenslotte een religieus symbool. Een docent van mij zei dat ik dat allemaal niet té serieus moest nemen.

De antropoloog wordt conservatief als het om een andere dan zijn eigen cultuur gaat.

1 comment:

Aaltje said...

Hallo Kees,
Mooi web log en ook intersent berichten! Mooie ouse plaatjes ook. Ik vind her erg luek!

Groetjes van Aaltje in de VS