Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, January 29, 2006

Francois weer op de buis

Het optreden van Francois Laureys op de kijkbuis
door Keesjemaduraatje

je kan het misschien niet meer merken, maar ik was ooit extreem links en kraker. Dat is al heel lang geleden. Intussen verschijnen al die knakkers van de Kraakgroep Indische Buurt enzo weer op de buis. Wordt er een bos in Schinveld ontruimd, komt "kleine Kees" op de Teevee. Is er een conferentie van de WTO in Hongkong, dan verschijnen er weer een paar oude kenissen om er tegen te protesteren. Wordt Theo van Gogh herdacht, staat Wijnand de Oppositietijger met zijn dochtertje op straat ernaar te kijken. Ook op de tv gezien.
Dus er gaat geen week voorbij of er verschijnt wel weer een ex-kraker in de media om op de één of andere manier te laten blijken van zijn kunnen.
Vandaag op het NOS journaal kwam Francois Laureys, van Krakersradio "Vrije Keyzer" en die presenteerde een laptop voor arme kinderen in Afrika, waar zelfs een zwengel voor de stroom op zat. Voor maar 100 dollar.

Intussen vraag ik me wel af: waar ben ik eigenlijk mee bezig?
Ja met offshoring projecten te organiseren om onze mooie arbeidsplaatsen naar India te verschepen.

26 comments:

r.k.h said...

Vergelijk die laptop met zwengel van Francois met het ideaal van Ghandi: iedereen een weefgetouw.
Ghandi haalde het niet, dus veel succes.

keesjemaduraatje said...

nou niet zo negatief, misschien is het een goed idee. Ik betwijfel alleen of het idee van Francoi is.

r.k.h said...

Francois is geen hersenkraker?

Arie said...

@ r.k.h

Als je de moeite had genomen je iets meer in het onderwerp te verdiepen zou je weten dat dit initiatief door het Amerikaanse MIT is ontwikkeld. Het besturingssysteem (GNU/Linux) is grotendeels ontwikkeld door de Open Source gemeenschap en organisaties niet minder als de Verenigde Naties steunen dit project actief. Het ontwerp van deze computer lijkt mij ideaal voor minder ontwikkelde gebieden zoals in Afrika.

Jammer dat er hier niet meer nadruk gelegd word op het goede doel computers voor educatieve doelen in ontwikkelingslanden maar dat de aandacht weer eens gevestigd word op het politieke verleden van sommigen. En als dit dan perse toch moet zou ik graag wel eens willen in welk opzicht jij je idealen of daden van vroeger extreem links wilt noemen Keesje.

keesjemaduraatje said...

@Arie: hoezo, wil je me met terugwerkende kracht het recht ontzeggen ooit links-radicaal geweest te zijn ofzo?

keesjemaduraatje said...

Bij deze dan: http://laptop.media.mit.edu/. En ik sta natuurlijk va harte achter dit initiatief. Maar het is me nog steeds niet duidelijk waarom Francois Laureys hiervoor op de kijkbuis moest met komen. Waarschijnlijk heeft hij zijn karakter sinds de roemruchte krakersjaren niet veranderd en gaat er weer met de ideeën van anderen pronken.

keesjemaduraatje said...

Dit zal het wel zijn: http://www.iicd.org/articles/iicdnews.2005-12-05.3871038511

Arie said...

Nee het was meer uit belangstelling ik zou zeker niet je voornaamste wapenfeiten van je willen afpakken hoor.

Ik vraag me weleens af wat er zoal voor misdaden tegen de menselijkheid gepleegd zijn vanuit het Amsterdamse als ik jou zo af en toe lees. Wie weet kan een simpele kraker uit het oosten van het land er nog wat van leren. Maar afgezien daarvan denk ik dat wat relitivatie af en toe wel op z'n plaats is. Je verleden is niet zomaar van toepassing op het huidige politieke landschap maar dat is mijn mening.

keesjemaduraatje said...

wat voor misdaden er zoal gepleegd zijn, dat ga ik je zeker niet vertellen, omdat er hoog geplaatste personen bij betrokken zijn, die ik niet wil blameren. Tenslotte wil ik ook ooit nog eens in de politiek.
Ten tweede denk ik dat het allemaal veel erger geworden is. In 1980 was het denk ik niet mogelijk dat iemand de gruweldaden van de hamas of AlQuaida ging goedkeuren.
Ten derde denk ik dat je in Nijmeden niet lang hoeft te zoeken en je vind mensen die dezelfde soort acties hebben uitgevoerd. Ten vierde heb je gelijk dat ik het wat moet relativeren allemaal. Is ook allemaal niet zo erg dat een Louis Seveke op straat wordt doodgeschoten.
Ten vijfde: is deze tekst van jou:
"Heeft niet de mens een strijd op aarde?
En zijn de dagen des mensen niet gelijk de dagen des dagloners?
Bron: de Bijbel, het boek Job

Heel veel sterkte vandaag met het laatste afscheid, in het bijzonder familie Sévèke"

Arie said...

Aha nou de toon is weer gezet. Nare eigenschap hoor dat als de argumenten even uit blijven er weer martelaren bij moeten komen, onwaarheden en vooral onzin uit moet komen. Je word bedankt voor het feit dat je niet wilt discusseren over dit soort onderwerpen maar wel graag onder de gordel slaat. Vuile rat dat je bent.

Arie said...

Ik schreef eerder dat je graag over mensen hun rug je brood wil verdienen en ik zou er aan toe willen voegen dat ook het begrip over lijken gaan je kennelijk niet onbekend is.

keesjemaduraatje said...

volgens mij zijn jouw argumenten nu op, als je mij zo noemt.

Arie said...

Zoals ik al zei de toon is gezet. Ik wil dat natuurlijk nog wel even verduidelijken: Als je argumenten niet meer wilt aanvoeren maar onwaarheden, grofheden en drogreden dan zijn mijn argumenten ook als een vlag op een baggerschuit. Ik kan dan wel politiek correct blijven maar je hebt ondertussen het debat al zo vervuilt hiermee dat het weinig zin heeft. Natuurlijk een goeie manier om mij de mond te snoeren maar ik denk niet dat je er in de toekomst ver mee zult komen.

Arie said...

En hopelijk bespaar je ons het beeld even dat je weblog o zo uber democratisch is. Toegegeven je hebt niets van mijn reacties hier verwijderd maar met de grofheden die je naar mij en de naasten van Louis hebt gesmeten heb je ondertussen wel bewezen wat voor moraal je er op na houdt betreffende een discussie. Mijn inziens is dit een tacktiek die je je hier kan veroorloven en een schijn van oprechtheid die je hier kan ophouden maar nogmaals als je dit vol blijft houden in de politiek zullen ze snel genoeg van je hebben Keesje. Kennelijk heb je weinig van je Kraakgroep Indische Buurt verleden opgestoken.

Arie said...

Dus naast leugenachtig (zie de Groen Front weblog) een dubbele moraal (zie zo'n beetje alle weblogs van de laatste maanden) ben je een vuile rat (zie het gesleep met lijken) Duidelijk zo?

keesjemaduraatje said...

ja, dat is dan wel duidelijk genoeg. Ik wilde alleen weten, of jij die tekst over het boek Job op de condoleancesite van Louis Seveke gezet had, omdat dat ook van ene Arie kwam. Maar als je dan meteen met ratten begint te smijten, dan hoeft het al niet meer. Laat maar. Mijn mening over de zaak Seveke is veel minder leugenachtig dan die van de krakerskut van een Evelien Lubbers die moord en brand schreeuwt als er ergens in de wereld iemand wordt onderdrukt, maar als iemand van haar eigen collega's wordt vermoord op straat, oproept te zwijgen. Daar is toch iets niet helemaal in orde.

Arie said...

Ik heb je mening niet leugenachtig genoemt in deze. Dat leugenachtige slaat op je criminalisatie van Groen Front! activisten.
Je mening over de de moord op Louis vind ik speculatief. En ik heb al meer dan genoeg woorden vuil gemaakt aan die waar rook is is vuur analyze van je.
Verder vind ik je ook erg oppurtunistisch om hier iedere keer tegen mij een puntje mee te willen scoren of hoe ik je grofheden ook moet opvatten.

En er blijkt maar weer dat als je je iedere keer verlaagt tot grofheden dat als je een ''serieuze'' vraag stelt dat dit dan ook als grofheden afgedaan wordt. Elke VVDkut krijgt wat tie toekomt om ook maar eens die krachtterm te gebruiken.

keesjemaduraatje said...

wat betreft grofheden kan ik de kraakbeweging van Nijmegen zowiezo niet evenaren. Als er 11 doden omkomen in een uitzetgevangenis op Schiphol, schrikt die beweging er niet voor terug meteen de schuldige aan te wijzen, zonder het onderzoek af te wachten. Dan is er een rare discrepantie met de reactie op de moord op Seveke, namelijk het totale zwijgen.

Don Cornelis said...

Wel raar dat iemand eerst over misdaden tegen de menselijkheid begint en dan een uitspraak van Joseph Goebbels gebruikt: Die zette namelijk in zijn propaganda Joden met ratten gelijk. Dus als Arie geen argumenten meer heeft zou ie dan misschien met een iets historiscch correctere belediging aan kunnen komen dan juist deze?

Arie said...

@ Don Cornelis

Dus iedereen die die vergelijking gebruikt is gelijk een nazi volgens jouw? Genuanceerd hoor.

@ Keesje

Blij dat je het ijkpunt hebt kunnen vinden om je eigen aan te meten.

keesjemaduraatje said...

bovendien ben ik geen vuile rat, maar een "gore rat", volgens de test uit het boekje "hoe wordt ik een rat"

david said...

Ik snap je obsessie voor linkse activisten nog steeds niet. Wat kan jou het toch schelen Kees, dat een paar mensen die je twintig jaar geleden wel eens tegenkwam in een kraakpand tegenwoordig af en toe op tv komen? Waarom volg je met argusogen elke beweging in de linkse actiewereld, terwijl je zelf geen enkele affiniteit meer met deze beweging hebt, en enkel met de kennis die je twintig jaar geleden over deze beweging hebt opgedaan deze nu tracht te analyseren? Waarom leg je je niet toe op het schrijven van artikelen over de wereldwijde zegeningen die het liberalisme en kapitalisme ons brengen, en over je boeiende activiteiten in de offshore business? Met andere woorden, wanneer reken je eindelijk eensaf met je jeugdfrustraties?

keesjemaduraatje said...

@David: er zijn een aantal thema's die vaak terug komen op dit weblog en dat zijn allemaal thema's die mij raken en die ik interessant vind. Voorbeelden zijn: het lijden van het Palestijnse Volk, Anja Meulenbelt, Louis Seveke, globalisering, terrorisme, marxisme, anarchisme, kraakbeweging, moslims, antropologie, liberalisme, Fukuyama etc etc.
Dat ik geen affiniteit met de linkse beweging heb is niet waar. Ik was twee jaar geleden nog in "Appelscha". De dood van Louis Seveke wil ik heel graag opgelost zien en de laatste tijd zet ik me weer voor minderjarige asielzoekers in. Dus zo "rechts reactionnair" ben ik ook weer niet. De zegeningen van het globale neo-liberalisme worden door mij af en toe beschreven, maar ik ben ook niet zo dat ik nu mensen wil overtuigen ofzo.

Don Cornelis said...

Genuancerder dan iemand die gaat ijlen over ijkpunten. Trouwens als iemand een kruis op een berg tekent dan moet ook iedereen aan Jezus denken, dus sommige dingen wis je gewoon niet meer weg.

Arie said...

@ Don Cornelis

Ik denk dat je het een uit de context gerukt verband is. Ik ben idd. bekend met deze propaganda maar koos allerminst voor deze uitdrukking om nazi ideologie met maar wie dan ook in verband te brengen. Die link is helemaal voor jouw rekening. Ik had ook de uitdrukkingen: Zo glibberig als een aal, of zo onbeleefd als een beer kunnen gebruiken en wie weet wat voor verbanden je hier aan toe gaat kennen. Het was niet zo bedoelt maar excuses aanbieden zal ik niet doen. Aangezien Keesje dat ook niet zal doen. Ik heb hem nog nooit zien toegeven ook maar een beetje ongelijk te hebben laat staan dat hij z'n excuses zal aanbieden voor bepaalde uitspraken van hem. En kennelijk denk je toch werkelijk dat iedereen die deze veel gebruikte uitdrukking gebruikt een fascist is. Het moge duidelijk zijn aan je kruis op berg redenatie.
Laag incasserings vermogen? Of gebrek aan relativerend vermogen. Wie het weet mag het zeggen.

Gerard Bueters said...

Ik vind het jammer dat mensen er kennelijk plezier in hebben om anderen van vanalles te beschuldigen. Liever zie ik dat personen zoals Francois zich inzetten voor het andere deel van de wereld dat het minder heeft. Daar moet de diskussie over gaan. Elke NGO is in principe een bedrijf is, waar mensen geld verdienen om zelf van te leven. Daar is niets mis mee als er maar wat gebeurt en ook verandert. Ik zou graag willen zien hoe effectief de schreeuwers op deze site zijn in hun bijdrage aan de wereld van armoede en ellende. En het doet me goed dat ik mensen uit het vroegere actieleven zie die hun hart nog op de juiste plaats hebben zitten. Hypocrisie of niet maar iedereen die hier zit en alleen maar roept en zelf niets concreets doet is in feite hypocriet.