Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, May 14, 2006

D66 Congres

door Keesjemaduraatje

ik bezocht afgelopen zaterdag het D66 congres te Zutphen, samen met het ex-Gemeenteraadslid Ricardo Kamperveen. Bij aankomst werden we al meteen vriendelijk toegeknikt door Kamerlid Bert Bakker, wat volgens Ricardo vooral kwam, omdat hij als een van de weinige donkere partijleden opvalt en de mensen hem dus herkennen. Het viel me wel op dat alle kopstukken gewoon rondliepen en met alle partijleden spraken. Ik stond op een gegeven moment naast Minister Brinkhorst alsof er niets aan de hand was. Dat is ook wel eens leuk om mee te maken. Ik voelde me meteen thuis tussen de leden van D66. Het is een mengeling van casual geklede Volvo V70 rijders en volledig gestylede dames en heren in pak. Jong en oud en allemaal zo te zien goed opgeleid en positief. Dus ik hoef eigenlijk alleen een Volvo V70 te kopen en ik ben helemaal het mannetje.

Wat ook interessant is, dat het hele idee van "kenniseconomie" uit Eindhoven komt en via congressen en werkgroepen doorgedrongen is tot de top van D66 en daarna naar de andere partijen. Dus je kan als kleine groep wel succes hebben bij het lanceren van plannen, als het maar juist gedaan wordt. Dat is ook zo'n verhaal van iemand die twee keer op een ledenvergadering komt en dan met een briljant idee komt. Daar kan je dan jaloers op zijn, maar het is gewoon niet iedereen gegeven. De werkgroep kenniseconomie heeft ook een vrij grote aanhang in de D66 Eindhoven, maar was helaas nu niet vertegenwoordigd in Zutphen. De harde kern was er wel, namelijk Ricardo en Keesjemaduraatje.

Dus ik kon ook wel met allerlei mensen praatjes gaan maken, maar je moet wel een thema hebben. Ik heb gemerkt dat mijn themas toch wel landelijk en internationaal gericht zijn en niet zozeer op Eindhoven gericht. Ja sorry.

Op zo'n congres proberen een heleboel mensen toch allerlei onderwerpen aan te spreken, door middel van moties en vragen aan kamerleden. Het asielbeleid werd uitgebreid besproken. D66 leden zijn er niet gelukkig mee zoals het nu gaat met het asielbeleid, maar het was gewoon een deel van het regeeraccoord. De kwestie Verdonk en zelfs de kwestie Ayaan werden ook tijdens het vragenuurtje besproken. Opvallend was de afwijzende houding van Alexander Pechtold ten opzichte van Rita Verdonk. De vraag over de naturalisatie van Ayaan werd door Lousewies van der Laan vrij lauw beantwoord. Jammer. Ik vroeg me wel even af of ik bij de juiste partij was.

Nog erger werd het toen ik hoorde dat D66 uiteindelijk de hypotheekrenteaftrek wil afschaffen en het ontslagrecht versoepelen. Zijn jullie nou helemaal gek geworden? Dan kan ik mijn huis toch niet meer betalen?

Ik hoop de volgende keer een paar mensen te kennen, zodat ik gemakkelijker gesprekken aan kan knopen. Dus ik blijf er wel bij ja.

No comments: