Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, October 29, 2006

Linhtpunt Wilders

Lichtpunt Wilders

“Het zijn altijd dezelfden, die een handtekening krijgen”; “We gaan voor 10 zetels”. Geert Wilders begon afgelopen zaterdag zijn verkiezingstournee in Eindhoven

10:29 18 Septemberplein
Het plein voor de Bijenkorf is nog erg leeg. Twee mannen met oordopjes lopen over  het balkon van het Perry Sport opvallend onopvallend te wezen. Er rijden af en toe politieagenten op de fiets langs. Een groepje Eindhovenaren staan bij het standbeeld te wachten. Zouden ze erbij horen?

10:32 Vestdijk
Er komt beweging in de paar mensen die op het plein staan te wachten. Een grote blauwe VIP bus komt aanrijden. De geblondeerde politiek leider stapt energiek uit. Een meisje uit Helmond vraagt om een handtekening in zijn boek “Kies voor Vrijheid”. Er zijn veel helpers om pamfletten uit  te delen. Ik vraag of er ook mensen van de afdeling Eindhoven bij zijn, maar dat is niet bekend. Eén van de verkiezingsassistenten vertelt, dat de meeste leden uit Limburg, Friesland en Rotterdam komen. Ik zeg tegen hem dat het opvallend is, omdat er in Friesland helemaal geen moslims wonen. Dat klopt, zegt hij, maar Geert Wilders is er in de eerste plaats om Nederland te redden. Nou ja, dat is ook nooit weg, een politicus die Nederland wil redden. Dat blijkt dan ook wel als ik het pamflet verder lees: minder geld naar Brussel, strenger straffen, meer autowegen. Toch wel mijn man.

10:40 Demer
We lopen achter Geert aan de winkelstraat in. Er zijn weinig mensen op straat. Alle mensen die Geert de hand wil schudden zijn blij verrast. Door mee te lopen kom ik in gesprek met mensen van de kieskring Eindhoven. Die zijn er dus wel bij. Geert Wilders wil nog geen partij met leden, vertellen ze, om het LPF effect te vermijden. Het is een beweging, die pas later een partij zal worden. Voor de partijsubsidie is het wel nodig om leden te hebben.
Waarom loop ik hier eigenlijk mee, denk ik na 100 meter gelopen te hebben. Omdat Geert de enige politicus van Nederland is, die onomwonden achter Israël staat, bijvoorbeeld? Omdat hij bedreigd wordt en ik de vrijheid van meningsuiting in Nederland belangrijk vind? Omdat het de enige politicus is, die nog kamervragen stelt over de intolerantie van de Islam? Het zijn in ieder geval allemaal goede redenen.

10:45 Rechtestraat
Een enthousiaste mevrouw vertelt dat ze vrijwilliger van Geert Wilders is geworden, omdat hij goed voor de oude mensen wil zorgen. Dat thema was mij in verband met Wilders nog niet bekend. Later zie ik op de uitgedeelde folder inderdaad staan, dat er 4% koopkracht verhoging voor AOW-ers aan zit te komen als het aan de Partij voor de Vrijheid ligt.  Het Eindhovens Dagblad had na het vorige bezoek van Wilders aan Eindhoven, geschreven over “Het circus Wilders”. Meteen had ze, na 25 jaar lid te zijn geweest,  haar abonnement van de krant opgezegd. “Zo wordt Geert altijd tegengewerkt”, zegt ze. Een andere aanhanger vertelt dat de motie van wantrouwen van Geert Wilders tegen Minister Donner ook door de gehele Tweede kamer is tegengewerkt. Zo moeten ze altijd Geert hebben.

10:50 Heuvelgalerie
Nu nog door de Heuvelgalerie lopen en een paar mensen een hand geven en dan kunnen we al weer terug. Ik kom vrij dicht bij de politieke leider te staan als een meisje Geert roept en een handtekening wil. Mijn paraplu wekt het wantrouwen van de body-guards. Ik maak foto’s. Ik heb nog niet besloten in welke rol ik nu naar dit evenement ben komen kijken. Als toeschouwer, schrijver of potentieel lid.
De mensen rond Wilders zien er tenminste allemaal goedverzorgd en vriendelijk uit, daar ligt het niet aan. Maar een partij die alleen vrijwilligers heeft en geen partijstructuur, dat is geheel nieuw voor mij. Misschien komt dat ooit nog eens.

10:52 Markt
Dit is dan de markt, zegt één van de Rotterdamse verkiezingshelpers. Er worden weer folders uitgedeeld. Sommige boekenverkopers weigeren het verkiezingsbiljet. Wat is het leeg hier, zegt een begeleider. “Jullie moeten maar eens op vrijdagavond komen”, zeg ik uitnodigend, dan is het hier vol. Daar heeft Theo Maassen zelfs een sketch aan gewijd. “Don’t fuck with Eindhoven!”. Een aantal skinheads naderen en krijgen een hand en een handtekening.

10:54 18 Septemberplein
Geert heeft nog te weinig handen geschud en stapt het Plaza Winkelcentrum nog in. De hele pulk vrijwilligers, bewakers en sympathisanten achter hem aan. Ik hou het voor gezien. Ik heb wel de emailadressen van de afdeling Eindhoven op zak.

No comments: