Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Saturday, October 21, 2006

Mijn vrijheid

door Keesjemaduraatje
Gisteren heb ik dan eindelijk de autobiografie van Ayaan Hirsi Ali, "Mijn Vrijheid", gekocht en meteen begonnen met lezen. Ze heeft inderdaad, zoals al werd aangekondigd, over alles geschreven. Bijvoorbeeld hoe haar moeder haar vastbond met de handen op de rug en dan de handen aan de voeten vastbond. Daarna werd Ayaan keihard geslagen. Verder over haar eerste menstruatie, dat haar moeder toen ook begon te slaan en dat haar broer uiteindelijk geld gaf voor maandverband en uitlegde wat er aan de hand was. Dat de moeder van Ayaan de Kenianen beschouwde als apen. Ayaan was minder goed op school, dan haar broer en zus, omdat ze altijd het hele huishouden moest doen. 
Het lijken op het eerste gezicht misschien geen belangrijke politieke details, maar ik vind het belangrijke details. Verder ben ik nog niet gekomen, dus jullie moeten het boek zelf maar kopen als je meer wilt weten.

2 comments:

O'Brien said...

Ik word zo ontieglijk moe van al die aanvallen op de persoon AHA
het geklets over "feitelijke onjuistheden, halve waarheden en leugens”, zoals Zembla dat noemt. Het interesseert me geen hol, als ik de tekst van K.Madura hierboven lees. Het hypocriete gebazel over Ayaan's paspoort van Verdonk, die er geen been in ziet om kinderen die hier al jaren in de klas zitten te laten oppakken, en aan de de andere kant zich moet laten uitleggen dat homo's wel degelijk gevaar lopen in Iran. Haar opgeheven vingertje. Haar -bij god- niet weten wie ze vandaag te grazen zal nemen, als het maar stoer lijkt. Haar domweg naar de letter wetten uitvoeren, visieloos, als een geblinddoekte vrouwe Justitia met gigantische oogkleppen.

Barbertje moest hangen. De ondergedoken horzel in de politieke correcte arena moest weg, en is weg

Nederland kan tevreden zijn.

O'Brien said...

recensie:

Ayaans vlucht uit de duisternis

BAS SOETENHORST

De autobiografie van Ayaan Hirsi Ali, waarvan de eerste druk van 17.500 exemplaren al is uitverkocht, is halverwege als ze haar Afrikaanse periode afsluit en voet op Europese bodem zet.

Ze verbaast ze zich over zaken als straatnaambordjes ('Ik vroeg Umar wie ze had opgehangen'), een donzen dekbed ('Ik nam me plechtig voor Haweya [haar zus] over deze verbazingwekkende vinding te vertellen') en de punctueel rijdende bus ('Hadden ze de tijd dan ook al onder controle?').

Die luchtigheid komt als geroepen na het eerste, beklemmende deel. Daarin vertelt ze hoe ze opgroeit als oudste dochter van een vooraanstaande man van haar clan. Ayaans lot ligt in handen van haar strenge oma en wispelturige moeder. Die laatste maakt er een gewoonte van haar dochters zwaar te mishandelen. 'Dan greep mijn moeder me bij mijn haar, bond mijn handen achter mijn rug vast en legde me op mijn buik op de vloer. Vervolgens bond ze mijn handen aan mijn enkels vast en sloeg me met een stok of een snoer tot ik om genade smeekte.

Lees verder op

http://www.parool.nl/boeken/2006/recensies/100506-ayaan.html

Mijn vrijheid
bol.com prijs: € 19,95