Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Thursday, June 28, 2007

Rode Hoed

door Keesjemaduraatje
om 22.30 verliet ik het debatcentrum de Rode Hoed, na een enerverende discussieavond over geloofsafval. "Ik ga weer", riep ik de verzamelde anti-islamisten aan de bar toe, "terug naar Eindhoven, daar wonen namelijk ook nog mensen". Op de valreep sprak ik nog met Rinus af, dat we binnenkort weer eens gezamenlijk een demonstratie tegen Israël of een ander redelijk land gingen bezoeken. Gewoon om eens te kijken wat voor types daar nou rondlopen.
Op de gracht wilde ik snel terug naar de auto lopen. Een man kwam achter mij aan en begon tegen me te praten. Of ik het een interessante avond had gevonden en in welke hoedanigheid ik de avond bezocht had.

Ik vertelde dat ik wel 20 bezoekers van het debat kende en dat daar een behoorlijk aantal Wilders stemmers bij waren. Dat de zaal voor een groot deel uit islam-critici bestond en dat ik daar ook één van ben. En dat ik op mijn weblog ook melding maak van anti-islam gevoelens in het Nederlandse Volk. Hij kon het haast niet geloven.
Ik moet nog terug naar Almere vertelde hij en ik stap zo op de tram bij de Nieuwe Zijdskolk. "In mijn kerk zijn ook mensen geweest die Fortuyn toch wel goed vonden, maar ze hebben niet op hem gestemd, de meesten" Ik vroeg van welke kerk hij lid was. "Gereformeerd", was het korte antwoord. "Synodaal Gereformeerd , of één der andere Gereformeerde Kerkgenootschappen?", vroeg ik hem.
"Vrijgemaakt, mag dat ook?"
Wij raakte dus aan de praat over de verschillende vormen van het Gereformeerde Geloof en dat ik ook, in mijn jeugd, aanhanger van het Synodaal Gereformeerde Geloof was geweest. En dat daar op zich niets tegen is, omdat het tenslotte het ware geloof is.
Mijn gespreksgenoot vertelde dat hij in de stad Almere ook samen met leden van de kerk, de moskee had bezocht om gesprekkken over het geloof te voeren. En dat dat toch wel heel erg interessant geweest was. "Heeft u ze dan ook verteld, dat er fouten staan in de Koran, omdat de verhalen later mondeling verder verteld zijn en dat het Woord Gods eigenlijk alleen op een authentieke wijze in het Oude testament en de Thora wordt weergegeven? " Hij keek me verbijsterd aan. "Ik meen dat echt", hield ik vol. "De Heilige Schrift vertolkt het Woord Gods en er is geen betere of andere weergave mogelijk."
Ik stapte de parkeer garage van de Nieuwezijds Kolk in, een gelovig man in verbijstering achterlatend.

No comments: