Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, August 29, 2007

Geachte NRC redactie

Geachte redactie

beste Joep Dohmen,

hartelijk dank voor uw uiterst wetenschappelijk verantwoorde en nuttige lijst van rechtse-, extreem-rechtse en islamofobe websites in de krant van afgelopen zaterdag. Nu weet ik waar ik moet zoeken. Jammer dat de meeste websites in uw lijst onvindbaar zijn, omdat ze al lang geleden van het internet gehaald zijn. Nu moet ik elke keer teleurgesteld een naam doorstrepen. De website “moskeedatabank.com” heeft nooit bestaan. Niet nu en niet in het archief. Waarschijnlijk zou u zo’n site zelf wel handig vinden. De website antifa.nl is geen rechtse site. U bedoeld waarschijnlijk antiantifa.net. Maar dat zijn slechts twee minpuntjes in een verder voorbeeldig onderzoek.

Veel extreem-rechtse mensen vragen zich nu af: “Wie is nu de ergste en waarom wordt ik niet genoemd? ” Ik stel daarom voor een jaarlijks terugkerende lijst van deze verwerpelijke reactionaire, rechtse en onnodig kwetsende sites te publiceren en er een rangorde in aan te brengen. Tenslotte willen rechtse mensen altijd weten wie de ranghoogste in de hiërarchie is.

Dan kunnen de mensen die nu niet genoemd worden ook een kans maken een keer in de top-honderd van verwerpelijke sites te komen. Ik ken mensen die al tweeëneenhalf jaar, sinds de moord op Theo van Gogh (ook zo’n buitengewoon kwetsende persoon), hun best doen om reactionaire, islamofobe en buitengewoon onnodig kwetsende teksten op het internet te publiceren en nu door u niet eens zijn opgemerkt. Weet u wel wat dat voor deze mensen betekent? Ik noem een Keesjemaduraatje.web-log.nl, een hoeiboei.web-log.nl, een forum-voor-vrijheid.nl, een www.pvisp.nl/, retecool.com, zeikerdje.com, www.mores-mores.blogspot.com en vele anderen. Wat waren uw zoekcriteria? Dat moet toch in een wetenschapppelijk verantwoord onderzoek genoemd worden?

Bovendien zou het artikel nóg wetenschappelijker worden, als u criteria aan zou leggen. Is het niet de Minister voor Integratie, Rita Verdonk, geweest die het meeste tegenwicht tegen de radicale islam gegeven heeft en zelfs imams wilde uitzetten en de burka verbieden? Als dat niet rechts-radicaal en islamofoob is, dan weet ik het niet meer. Waarom dan wel de PVV als website opnemen en niet de VVD? Nu voedt u de suggestie dat regeringspartijen of ex-regeringspartijen niet islamofoob zouden kunnen zijn.
Indien u het ontkennen van een genocide als criterium heeft genomen, dan zou de website van de D66 niet misstaan op uw lijst. Heeft niet Fatma Koser Kaya veel voorkeursstemmen gekregen door de Armeense genocide met zoveel woorden niet te erkennen? Is dat racistisch of niet? Ik kan me voorstellen dat het even moeilijk voor u is, omdat het toch gemakkelijker is te schelden tegen vermeende asocialen, dan tegen hoog boven ons geplaatste gezagsdragers. Maar ik heb vertrouwen in uw idealisme.

Ik zie een vernieuwde lijst met nog meer verwerpelijke sites, binnenkort of volgend jaar  met belangstelling tegemoet.
   

hartelijke groeten

[..Keesjemaduraatje..]

2 comments:

Eendenreed said...

Van ganse harte mee eensch!

egorbrandt said...

weer een heel belabberd stukje van je hand, wat ik niet zeg om je te kwetsen.

allereerst. je roemt het turfwerkje van Dohmen vanwege zijn 'uiterst wetenschappelijke' aanpak en vervolgens zeg je dat Dohmen zich aan enige wetenschappelijke vereisten niets gelegen heeft laten liggen. je adviseert zelfs een 'nóg wetenschappelijkere' methode, whatever the hell that may be.

ten tweede. voorbijgaand aan die evenals 'zinloos geweld' onzinnige woordcombinatie 'onnodig kwetsen' kom ik op het kwetsen terug: wat zijn volgens jou (en Dohmen) de criteria om te bepalen of kwetsen het linker- dan wel het rechtergedeelte in het politieke veld bestrijkt?