Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Tuesday, June 10, 2008

Terug op het Nest

Navigator

Door Keesjemaduraatje
Ja, ik ben er weer. Het was een hele mooie reis en tegelijkertijd ook een hele zware reis. Estland en in het bijzonder Tallin, kan ik iedereen aanraden. Het is niet duur om er heen te vliegen en het leven daar is niet duur. Voor een tientje een pizza in een restaurant eten is best wel o.k. De eilanden van Estland zijn heel mooi om te bekijken. Je kan er gewoon met de veerboot heen. Hoewel ik hoorde dat de koningin er met de helicopter heengevlogen is.

Wat ook goed was is, dat ik heb leren navigeren met de Raymarine navigator. Toen bleek dat Tallin en Helsinki helemaal net op de electronische kaart te zien waren, kochten we een zeekaart van de omgeving van Helsinki. We voeren op zicht, met behulp van boeien, de haven van Tallin uit en daarna voeren we een koers van 7°, in de richting van Helsinki. Tegen de tijd dat we Helsinki in zicht kregen, bepaalde ik de koers met behulp van een geodriehoek en een lineaal op de papieren kaart.

De verhouding met de andere leden van de crew was soms moeilijk. De kapitein verliet het schip, om persoonlijke redenen, op maandag ochtend vroeg. Daarna waren we nog maar met zijn tweeen. De Eerste Stuurman is een totaal ander mens dan ik. Een vrouwenversierder en vrij nadrukkelijk aanwezig. Laat ik het daar maar bij laten.

Ik wist dat ik zo'n reis voorlopig niet meer zal maken en daarom heb ik doorgezet.

No comments: