Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, March 30, 2009

Rooie Rat

Door Keesjemaduraatje
"Doe niet zo flauw !!" riep Keesjemaduraatje vanmiddag in Boekhandel de Rooie Rat te Utrecht. "Over Duijvendak hebben jullie ook een grote mond en als het over jezelf gaat dan zwijgen !!"

Ik geef toe dat het moedig was, wat ik daar deed. Midden in een boekenpresentatie van "Rood Verzetsfront" luidkeels mijn provocerende mening geven. Maar zo ben ik nu eenmaal.  Wat was er gebeurd?

PaulPaul Mousault had net uitvoerig met enkele tijdsgenoten gedebatteerd over de steun in Nederland destijds, voor de Rote Armee Fraction. Een jongere strijder vroeg aan het einde van het debat of Paul nog iets wilde vertellen over zijn rol in de PVK (Politieke Arm van de Kraakbeweging). Dat wilde hij niet, omdat het niet in de "scope" van het boek paste. De kraakbeweging heeft volgens hem niets te maken met het "Rood Verzetsfront", waar hij in de jaren 80 lid van was.

Na mijn uitroep wilde hij dan toch wel iets zeggen. Hij vertelde dat Indymedia de Geenstijl van de kraakbeweging was en dat die uitvoerig stil hadden gestaan bij zijn verleden als gewelddadige kraker. En onder gewelddadig versta ik dan het geweld tegen andere krakers.

Daarna gaf Paul toe dat de PVK andere krakers, die in hun ogen verraders waren, hadden gemolesteerd en dat Boekhandel Slagerszicht, ook een plaats waar verraders kwamen, in elkaar was geslagen. Dat was een tactische en strategische fout, zo gaf hij nu toe.

Dezelfde jonge activist vroeg in de bijeenkomst ook nog hoe de huidige activisten dit soort onderlinge vechtpartijen in de toekomst konden vermijden. Daar had Paul helaas geen pasklaar recept voor.

Joost van Steenis, vroeger lid van de Rode Jeugd en in de jaren 80 actief in de Anti-Dodewaard-Beweging (net als Keesjemaduraatje overigens) vertelde nog iets over een massabeweging die kleiner wordt en dat er dan door de opgelopen spanningen ook onderlinge strijd plaats vindt.

Ik heb daarover ook nog iets gezegd, namelijk dat als je in een beweging autoritaire structuren opbouwt, dat dit soort afrekeningen en onderling geweld dan onvermijdelijk is. Het spreekt voor zich dat ik daarbij ook dacht aan de Macho's  van Vrankrijk. Maar dat geheel terzijde.

Het volledige verslag en een recensie van het boek zal ter zijner tijd, als ik het af heb bij een website van ex-krakers verschijnen. Ik zal dan een link plaatsen. Tot dan. Ik moest dit alvast even kwijt. 

Het was een hele gezellige middag, met onverwachte ontmoetingen.      

4 comments:

Hein Maassen said...

Ach, waar is de tijd gebleven dat de Rooie Rat nog in de vochtige kelders van het Utrechtse stadhuis huisde, de schimmels langzaam de verzamelde werken van Lenin overwoekerden, de medewerkers geleidelijk aan reuma kregen, en er af en toe een lid van KEN-ML of de SP binnendruppelde....

pazz said...

De brochure "Parels voor de Zwijnen", is nog te lezen voor de liefhebber.
http://labourhistory.net/raf/browse-19.php?cp=7#

piet stok said...

@pazz: het betreft hier een zwaar gecensureerde versie, slechts 10 van de 80 pagina's...

pazz said...

Mede door dit artikel en na het zien van de film "Der Baader Meinhof Komplex" ben ik uit interesse gaan lezen over de gewapende strijd van extreem links. Op http://labourhistory.net staan veel verklaringen van Ulrike Meinhof (ook vertaald) en het Rood Verzetsfront. Het meeste is totaal onleesbare waanzin, hoe is het mogelijk dat zoveel mensen hier achteraan liepen in de jaren zeventig?