Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, July 13, 2009

Salwar Kameez

Door Keesjemaduraatje
Er is een wilde discussie over de jurk-over-broek ontstaan op dit weblog. Keesjemaduraatje beweert dat dit kledingstuk een uiting van de toenemende islamisering van Nederland is. De dochter van reaguurder Wim schrijft echter, dat ze met de broek haar witte benen wil verbergen en dat het daarom een uitkomst is.
Nou heb ik het gevonden:

Salwarkameez684 Een Salwar kameez is een kledingstuk dat wordt gedragen door moslima's, hindoestaanse en sikh vrouwen in zuid-centraal Azië, met name in Pakistan en India.

  • Het is een elegant soort pyjamapak met een jurk tot op de knieën of de dijen, die gedragen wordt over een broek die tot op de enkels loopt.
  • Ze zijn er in verschillende stijlen en er worden meestal mooie stiksels opgeborduurd met vele kleuren.
  • De kameez (ook kamiz) wordt vaak gedragen met een zwierige sjaal (Dupatta).

We hadden dus allebei ongelijk. Het is wel een mode trend die overgenomen is, maar het blijkt ook in India gedragen te worden.
Niet typisch islamitisch dus.

Misschien waait het verschijnsel wel weer over. Het kan ook met de crisis te maken hebben. In 1974 werden ook opeens hele lange jurken gedragen. want de mensen voelen zich onveilig en dan wil je niet te veel van jezelf laten zien en zeker geen witte benen.

11 comments:

Herman said...

Inderdaad heeft dit kledingstuk met islamisering niets te maken. Mijn buren zijn Indiase moslims en hun dochters dragen dit soort (fraaie) kleding bij speciale gelegenheden. De rest van de tijd dragen ze 'skinny jeans' en strakke T-shirts.

Painted Bird said...

Niet beiden hadden ongelijk, jij had ongelijk. De dochter gaf haar eigen beweegredenen aan en heeft daarmee per definitie gelijk. Jij probeerde er een uiting van de toenemende islamisering van Nederland van te maken, wat dus onzin blijkt.

keesjemaduraatje said...

in India is 15% van de bevolking moslim. Dat lijkt weinig, maar het zijn er evenzogoed nog 150 miljoen.
Aangezien er in het bericht staat: Pakistan en India, kan het nog steeds een uiting van islamisering zijn.

Painted Bird said...

In het bericht staat:
'Een Salwar kameez is een kledingstuk dat wordt gedragen door moslima's, hindoestaanse en sikh vrouwen in zuid-centraal Azië, met name in Pakistan en India.'
Maar ok, misschien zijn ook de hindoestaanse en sikh vrouwen ten prooi gevallen aan de uitingen van de toenemende islamisering?
En ik altijd maar denken dat hindoestanen en sikhs over het algemeen een vrij allergische reactie vertonen waar het om moslims gaat. Een beetje zoals jezelf dus.

Ge said...

Zelfs koningshuizen islamiseren al. Vooral als ze zwanger zijn. http://kroonroyalmary.web-log.nl/kroonroyal_mary/2008/07/index.html
Beetje naar beneden scrollen

Ge said...

Help, de kindermode is er ook van vergeven.
http://www.patronenwinkel.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=13_119&products_id=1175

piet stok said...

Wat is er mis met 'witte' benen? Zijn het soms niet haar eigen benen dan? Hebben we, witte mensen, niet allemaal witte benen? Ik heb ook witte benen, en ben er best tevreden over. Loop met warm weer zelfs met een korte broek. Niks mis mee toch? Of heb ik wat gemist?

Sanne Nusselder said...

Ik zie dat ik een groot deel van de discussie gemist heb, ik zal maar snel even reageren:)

Allereerst vind ik zo'n Salwar Kameez, best een mooi kledingstuk. Maar het dragen van een pyjama broek, om mijn witte benen te verhullen gaat me toch iets te ver.

Ik vind dat de discussie iet wat is afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp. We hadden het oorspronkelijk over het jurk over broek fenomeen. Ook al vind ik dit Indiase geval nog zo charmant, het toont op geen enkele manier aan dat het dragen van een jurk over een broek (door Nederlandse vrouwen) duidt op de islamisering van onze samenleving.

Ik wil de mannen op dit forum er op wijzen dat modetrends onvoorspelbaar zijn. En ik durf te betwijfelen of er tegenwoordig nog veel nieuwe trends verzonnen worden. Voorzover ik weet vind het fenomeen legging (en daarmee het fenomeen rok over broek) zijn oorsprong in de jaren 80. Ook toen werd hij onder jurken en rokken gedragen. Wil Kees zeggen dat er in de jaren 70 van de vorige eeuw (wanneer het fenomeen legging, wordt bedacht door de modeindustrie) al sprake was van de islamisering van onze samenleving? Dit lijkt me sterk aangezien er in 1970 ongeveer 55000 moslims in Nederland waren. Hoeveel invloed zal deze relatief kleine groep gehad hebben op een modefenomeen dat we tegenwoordig nog terug zien in het straatbeeld?

Sanne

ps: De witte benen zijn wel degelijk mijn eigen benen, en zo vaak als ik de kans krijg probeer ik er iets kleur op te laten verschijnen (kortom een korte broek aan), maar het wil nog niet echt lukken. Dus voor nettere gelegenheden (bijvoorbeeld vergaderingen of lessen), draag ik toch echt liever iets om mijn melkfles kleur te verhullen.

keesjemaduraatje said...

De legging onder de jurk, heeft een geheel andere oorsprong, namelijk 1980 kraakbeweging. Toen droegen zowel jongens als meisjes een legging onder zwarte of bruine leren jassen, met niets verder eronder of erover heen. Het is haast niet te geloeven, maar deze mode-trend heeft zich voortgezet tot in de parijse modewereld. In die zin ben ik het met je eens dat modetrends onvolspelbaar zijn.In dier voege kan inderdaad de legging onder een jurk niet als uitinge of gevolg van islamisering beschouwd worden.

Ge said...

@Keesjemaduraatje. LOL. Waar zijn de fotos van jou in legging?

Wim Nusselder said...

Hoi Kees,

Daar komt de aap uit de mouw!
De jurk-over-broek/legging mode is een uiting van de toenemende verkrakering van Nederland!
Die jurk-over-broek mode was natuurlijk nooit aangeslagen als er niet al een kritische massa van jurk-over-legging dragers was geweest.
Als Nederland dus als gevolg van de jurk-over-broek mode ten onder gaat aan de islamisering, is dat de schuld van die vermaledijde krakers!

Groetjes,

Wim