Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Saturday, July 11, 2009

Zwijgen voor Vrede

Door Keesjemaduraatje
Gisteravond huwelijk van de buren. Knoop ik voor de verandering eens een stropdas om en trek een iets nettere broek aan. Blijkt dat ik zwaar overdressed ben. Zijn we zo lang uit Nederland weg geweest? Iedereen heeft gewoon een spijkerbroek en een hawai-hemd aan. Ik ga nooit aan deze casual quasi-onverschilligheid wennen. Het huwelijk is een heilig instituut, bedoeld als verbinding tussen man en vrouw en daar mag best iets officieels voor aangetrokken worden.

TinaVerder stond ik me daar natuurlijk te vervelen. Er was zo'n disc-jockey met Techno-muziek of hoe dat heet. Maar de buurvrouw ging af en toe naar buiten om een sigaret te roken, dus begon ik ook maar weer te roken. Het buurmeisje was net naar Den Haag geweest en had daar met de gehele schoolklas het parlement bezocht. De parlementarier van dienst was een jonge Marokkaanse gast, ene "Tafok Dobo" ofzo. De naam kon ze zich niet herinneren. In ieder geval wilde hij van de gehele klas weten, wat of dat hij van  Geert Wilders vond. Maar 80% van de klas was van Turkse-, dan wel Marokkaanse afkomst, dus niemand gaf eigenlijk een antwoord. De Nederlandse kinderen wilden hun klasgenoten niet beledigen en de anderen vonden die "Tafok Dobo" maar een homosexuele eikel. Dus die viste geheel naast het net.

Ik vraag me eigenlijk af waarom een Groenlinks kamerlid aan een schoolklas vraagt wat ze van Geert Wilders vinden. Waarom vraagt die niet wat ze van de standpunten van Femke Halsema vinden? Misschien omdat die schoolkinderen Femke helemaal niet kennen en zeker haar standpunten niet. Dus je kan heel veel over Geert Wilders zeggen, maar iedereen kent zijn standpunten en iedereen praat over hem.

Op een gegeven moment was de disk-jockey het zat, dat er geen mensen gingen dansen. Hij begon met hele oude jaren 70 muziek van Tina Turner en Meat Love. Nou dat was knallen. Ik heb twee uur met de buurvrouw gedanst. Tot mijn vrouw het welletjes vond en we gewoon weer met zijn vieren naar huis reden. De A2 was helemaal dicht. Dus dwars door de velden naar Eindhoven terug.

Thuisgekomen wilden de buren van de andere kant nog even pleepapier in de voortuin van het fris getrouwde huwelijkspaar gooien. Maar mijn vrouw vond dat niet goed, want het zou gaan regenen en dan ligt er heel veel nat wc-papier bij die mensen in de tuin. Ik zeg tegen haar: " Bemoei je niet met onze Nederlandse cultuur" . We hebben al eeuwenlang WC-papier in voortuinen gegooid, gewoon omdat het kan en omdat dat nou eenmaal bij onze traditie hoort. Nou dat had ze niet van terug. Maar we hebben het toch maar niet gedaan. Zo zie je maar weer wat die buitenlanders hier allemaal qua cultuur kapot kunnen maken.

7 comments:

piet stok said...

Hahaha, keesje is in topvorm!

Louisa said...

Hahaha..dus de Nederlandse traditie is bij een heuglijk feit, zoals een huwelijk (wat niet meer is dan en zakelijke overeenkomst) pleepapier te smijten ?
Bah, wat burgelijk en raar, is dat om de toekomstige shit af te vegen ?
Ik wist dat niet overigens en mijn partner, die al 35 jaar mijn zorgen deelt(wat een kei he) zei desgevraagd: primitief !
Maar, met een kus voor de buren en laat het ook teminste 34 jaar duren...

Lex said...

Wellicht een lokale gewoonte, dat WC papier gooien, maar hier in Rotterdam niet.
Anderzijds kent ook vrijwel niemand hier Femke Halsema, dus wat dat betreft......

Appie said...

In Rotterdam-zuid was het wel traditie.
Maar ja,we zijn aan het veranderen.
De Hollander bestaat niet.

Anonymous said...

dit is natuurlijk geen weblog dat relativering van de Nederlandse Cultuur zomaar accepteert en naast zich neerlegt. Tot de laatste snik zullen we voor dit land met zijn rijke geschiedenis blijven opkomen.

Appie said...

Was ook cynisch bedoeld.

D. G. Neree said...

"Tot mijn vrouw het welletjes vond en we gewoon weer met zijn vieren naar huis reden. De A2 was helemaal dicht. Dus dwars door de velden naar Eindhoven terug."

De buren van tegenwoordig wonen ook al niet meer bij je in de buurt. Waar moet dat heen?