Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, March 28, 2010

Uitvindingen die het leven gemakkelijker maken

Het BetaalPortaal
Jullie hebben net belastingaangifte 2009 gedaan of jullie moeten dat komende week gaan doen of je hebt uitstel. In ieder geval weet je al wat een DigId is. Bij steeds meer instanties kan je inloggen met je DigId en daar bepaalde diensten bestellen, inkopen, dan wel betalen.

Instantie en staatsinstellingen zullen jou steeds vaker vragen de DigId te gebruiken voor authenticatie en veilig inloggen op hun portaal.  Des te vreemder is het, dat jij wel gewoon een papieren brief thuis krijgt als ze iets van je willen. Die brieven raken kwijt. Je hebt geen overzicht van alle brieven en rekeningen die een instantie aan je heeft gestuurd. Rekeningen betaal je toch al met de internetsite van de bank, dus je moet vaak codes en bedragen over tikken van de acceptgiro.

Al die problemen zullen voorbij zijn na de invoering van het Persoonlijke Portaal. In het Engels: Personal Postal. Een kind kan de was doen. Je kan alle instanties, energiemaatschappijen, deelraad, de krant, de TeeVee, de Kabel enzovoorts op de hoogte brengen van jouw persoonlijke portaal adres en daarna sturen ze alle rekeningen en brieven digitaal daarheen. Jij kan altijd overzichtelijk zien welke rekeningen open staan en wat de gemeente allemaal aan jouw geschreven heeft.

Wil je een keer een rekening betalen, dan is een druk op de knop voldoende, want het bedrag en rekeningnummer staat er al en jouw nummer is natuurlijk bekend bij jouw eigen Persoonlijke Portaal. Voor bejaarden, gehandicapten, messies en debielen is het ook handig om zo'n Persoonlijk Portaal te hebben, want de Hulpverlener kan eenvoudig inloggen en zien welke rekeningen de Client nog niet betaald heeft of welke acties ondernomen dienen te worden.

Dit bestaat nog niet, maar jullie zijn er nu getuige van, dat ik het eerste dit Persoonlijke POrtaal bedacht heb.

2 comments:

Essie said...

Ja die zoekgeraakte brieven zijn een ramp. Door omstandigheden, vraag niet welke, zat ik met een auto in mijn beheer. Ik heb niet eens een rijbewijs, dus dat ding van de weg af en kijken of er iets kon worden geschorst. Brieven, telefoontjes. Op een gegeven moment had ik zoiets van, bekijk het maar. Maar bij verkoop moest ik eerst regelen dat ie zonder nakomende kosten kon worden overgedragen. Bellen, wat staat er open. Blijkt dat dat ding handmatig geschorst is, al vrij snel na mijn eerste telefoontjes. Maar de brief waarin dat werd meegedeeld ging naar adres overledene, ondanks dat de aanmaningen wel naar mijn adres gingen. Zorgen om niks. Lief van dat schorsen, stom dat adresgegevens kennelijk niet goed worden ingevoerd. Dat Persoonlijk Portaal kun je beter eerst bij de belastindienst implementeren - heb net een beschikking over bijdrage ziekenfonds of wat is het, dat overledene na overlijden inderdaad niet meer afdrachtplichtig is. Anderhalf jaar na dato. Want het belastingsysteem weet wel dat ie dood is, maar onderafdelingen weer niet. Heel bizar.

Bostown said...

Ja makkelijk joh,

Een IT-project bij de overheid. Vragen om gezeik.
Daarna als zo'n site eenmaal is gehackt dan is het hek van de dam. Nu niet meteen roepen dat dat niet gebeurt. Alles wat met technologie te maken hebt kan omzeild worden.

En de overheid krijgt weer meer grip op de burgers, aangezien alles op 1 plek opgevraagd kan worden.