Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Tuesday, March 15, 2011

Management by shouting a date

"Management by walking around" kennen jullie natuurlijk wel. De afdelingsleider komt gezellig een praatje maken en vraagt terloops of het werk al een beetje opschiet.  Maar dat heeft hij wel uit een boekje geleerd. De officiele definitie van Management By Walking Around (MBWA) is:"zorgen dat je fysiek aanwezig bent op een afdeling, praatjes maken en vragen stellen. (Pas hiermee op, want medewerkers vinden het soms heel irritant als je naast hun bureau komt staan zonder dat je iets belangrijks te melden hebt. En, als medewerkers dan een klacht uiten omdat je 'er nu toch bent' verwachten ze dat je er ook iets aan gaat doen.)"

Ja, fock dat! Dan moet die manager behalve praatjes maken ook nog eens echt iets gaan doen! Dus je kan als manager beter een andere cursus gaan doen en een andere management methode gaan hanteren. Je hebt nog Management By Objectives, Management by Exceptions, de Postrover methode en ga zo maar door. Daar ga ik jullie nu niet mee vermoeien.

De laatste tijd merk ik steeds meer een methode die wel héél eenvoudig is: Management By Shouting A Date (MBSAD).   Die methode leerde ik voor het eerst kennen bij een grote bank. Je realiseert het je misschien niet meteen, maar al die mooie websites en keuzemenus, die de banken aan de klant presenteren, moeten ook ooit geprogrammeerd worden. Zo'n rij met keuzes achter elkaar, die met elkaar verbonden zijn en waardoor de klant naar het juist product wordt verwezen , heet een boomstructuur. Als je dan een nieuw product wil presenteren en op je website wil zetten, dan gaan de programmeurs eerst de huidige boomstructuur analyseren (documentatie weer eens niet voorhanden) en dan programmeren.

Komt zo'n manager langs en zegt tegen mij bij de koffieautomaat: "Week 34 klaar".  Management By Shouting a Date in zijn optima forma! Dus ik naar die programmeurs toe en vraag: "Heb je de boom al geanalyseerd? " Ik bedoel: ik vraag eerst maar eens aardig. Krijg je en heel verhaalover keuzemenus die onbekend zijn en de collega die het weet is er niet en ga maar door. "Wanneer kan het klaar zijn? " Vraag ik nog.  De vraag stellen is hem beantwoorden.

Dus ik ga mijn PrinceII boekje erbij halen en daar staat in, dat de project manager (en dat ben ik) eerst een planning moet maken en die met de stuurgroep moet bespreken. Ok. Zo gezegd zo gedaan. Heb ik ook iets te doen. En uit die planning komt dan: "Week 37 klaar". Dus ik naar de stuurgroep en zeg: "Week 37 klaar". Moeten de klanten maar even wachten met het bestellen van hun BonusSpaarRekening. Nou dat gaf een hele ophef, want de 'customer expectation' was dat Week 34 die boom wel opgezet was.

Elke keer dat ik die manager daarna bij de koffieautomaat tegen kwam, vroeg hij steeds: "Week 34 klaar?" Tot dat week 34 aangebroken was en ik dacht: "Week 34 is bijna voorbij en het is niet klaar". Ik ben benieuwd wat hij nu gaat zeggen. Wat dacht je? Gaat ie roepen:"Week 34 had het klaar moeten zijn". Affijn, die Bankmanagers zien hun bonus in gevaar komen, dus die halen mij van het project af en met veel hangen en wurgen is de boom precies in week 37, zoals door mij gepland, klaar.

Komen de contract manager en de operations manager en de klantcontactmanager bij de afdeling Spaarproducten en presenteren De Boom. Zeggen ze daar: "Hé, wat leuk, we wisten helemaal niet meer dat we dat in opdracht hadden gegeven, want Henk van der Broek is intussen naar een nieuwe uitdaging gaan zoeken. Maar wat zijn jullie snel klaar! Prima".  

Management by Shouting a Date, die houden we derin !!

No comments: