Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, August 15, 2011

Falun Gong bij de Brandenburger Poort

De Duitse musea en galerieën besteden veel aandacht aan de schending van mensenrechten in China. Als je een tentoonstelling in de beroemde Gropius Bau bezoekt, kan het zomaar gebeuren dat je tegenover een plakkaat met de tekst "Free Weiwei" komt te staan. Gewoon omdat het kan. Zonder dat er een tentoonstelling aan hem gewijd is. (Vanaf 15 oktober zijn de foto's van Ai Weiwei in de Gropius Bau te zien)

Bij de Brandenburger Poort, één van de meest bezochte attracties in Berlijn, zag ik een groep mensen die op een geheel andere manier de mensenrecten onder de aandacht wil brengen. Ze pleiten voor meer godsdientsvrijheid en wijzen op de vervolging van de Falun Gong. Dat is een spirituele beweging in China, die al jaren vervolgd wordt.

Falunggong 

Een Duitse aanhanger van de Falung Gong sprak me aan en begon een heel ingewikkeld verhaal over meditatie en spiritualiteit te vertellen. Het was toevallig net even warm en ik stond in de zon. Ik zei tegen hem: "Ich bin aus Holland. Geben Sie mir bitte ein prospect, dann werde ich etwas schreiben auf mein blog". Dat heb ik bij deze gedaan.

No comments: