Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, December 31, 2014

Peter Breedveld (Frontaalnaakt) wil zelf columnist worden

Nu gaat hij echt te ver! Peter Breedveld van het beruchte blog Frontaalnaakt solliciteert openlijk voor een baan als columnist bij een papieren dode-boom-medium. In zijn voorttreffelijke en zonder enige haat-, afgunst- of rancune  geschreven blog 'Waar kan ik mijn witte privilege opeisen?' (de vraag stellen is hem reeds beantwoorden), komt eindelijk de spreekwoordelijke aap uit de fictieve mouw:

"Ik word alom geprezen voor mijn stukjes door niet de minsten. Toch lukt het mij maar niet door te dringen in de columns van bladen en kranten, die ik wel volgekakt zie worden door volstrekt talentloze bazelaars en onbeschaamde leugenaars die het Nederlands nauwelijks machtig zijn, zoals Nadia EzzeroiliSaid el HajiMano Bouzamour en de lawaaiige blaaskaak Ik Zihni. Een beetje wit privilege zou ik van harte verwelkomen, als mijn talent en intelligentie me blijkbaar in de weg zitten."

Het valt ook niet mee voor de veelgeplaagde blogger. Enkele van zijn voormalige islamkritische bloggersvrienden, zoals Annelies van der Veer (Metro) en Bert Brussen (Volkskrant) hebben reeds een column in een gerenommeerd blad vol kunnen schrijven. Anderen hebben een succesvol digitaal medium kunnen oprichten. Maar Peter Breedveld zit nu alleen, op zijn kamertje op de VU, of thuis, bij zijn succesvolle Marokkaanse vriendin, te mokken. Waarom is het leven zo wreed tegen mij?


Enkele tips voor Peter Breedveld:

1) Kies je slachtoffer. Het verbaast jou misschien, maar als je op een doordeweeksedag bij de JUMBO , dan wel de iets sjiekere AH, aan een doorsnee winkelend publiek zou vragen: "Wie is Elma Drayer?", dan zou 99% van de mensen het niet weten. De overige 1% van de Nederlandse bevolking behoort tot de intelligentsia, dan wel is hoger geschoold en leest een echte krant. Jij kiest uitgerekend een gerenommeerde journaliste om je woede op af te reageren. Altijd een slechte keuze als je een column bij een gerenommeerde krant wil schrijven.    

2) Blijf bij je thema. Je was zo lekker bezig tekeer te gaan tegen de Islam en alle uitwassen van deze 'religie van de vrede'. Daar kennen de mensen je van en daar kan je de boer mee op. Het NRC gaf je in 2006 nog het predicaat 'extreem-rechts' mee. Dat doen die mensen niet zomaar. Dan weten de journalisten: "Peter  Breedveld= tegen de islam" en dan kan je vervolgens scoren in talkshows of met een zelfgeschreven boek.  Maar net op het moment dat de anti-islam stroming een beetje wind in de zeilen begint te krijgen, keer je om en gaat overstag. WHY?

3) Kies je partner zorgvuldig.  Al je een Marokkaanse vrouw , die goed kan schrijven en die wel een netwerk kan opbouwen, als levenspartner kiest, dan zullen de programmamakers (zoals Femke Halsema) met haar in zee gaan. Want de mediamensen willen authenticiteit. En dan sta jij in de schaduw. Je had een media-chick moeten scoren en daarmee naar alle media festijnen gaan.

4) Formuleer je doelstellingen. Als je columnist van een krant wil worden, dan is het belangrijk dat doel steeds weer voor je zelf opnieuw te formuleren en het van de daken te schreeuwen, zonder het doel op zich te benoemen. Iedereen denkt dat je een mooi blog wilt maken en niemand weet (tot vandaag) dat je columnist in een krant wil worden. Dat moeten de redacties dan wel van je horen. Bel ze op!

5) Weest niet verbitterd. Je bent nu al anderhalf jaar elke week weer aan het fulmineren tegen Loor, Geenstijl en de Trouw-columniste. Allemaal persoonlijke rancune. Daar zitten de mensen niet op te wachten. Ze vinden je een verbeten man. Gelijk hebben is niet gelijk krijgen. Bij jou is het andersom: niet-gelijk hebben is ook niet-gelijk krijgen.

6) Schrijf eens op wat jouw boodschap aan de wereld is. Elke columnist heeft een boodschap , die in één zin samen te vatten is en die in elke column weer terugkomt. Bij Youp van het Hek is de zin: "kakkers zijn kut". Bij Frits Abrahams (NRC) is de zin: "Kijk mij eens, op mijn oude stoel zitende, heel intelectueel en links zijn, ". Bij Annelies van der Veer is de zin: "Ik ben heel belangrijk want ik ken belangrijke mensen.". Bij Arnold Grünberg is de zin:  "Ik weet het ook allemaal niet, maar ik schrijf toch maar iets op.
Wat de zin van Peter Breedveld is, dat weten we niet, of het zou moeten zijn: "De wereld is slecht en behandelt mij slecht"  

No comments: