Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Tuesday, May 15, 2018

"Ships to Gaza": Schipbreuk bij Dokkum


De Nederlandse Palestijnen beweging roept inmiddels op de schepen van de moslimbroederschap, die op 31 mei en 1 juni via Amsterdam naar Gaza willen varen, met gejuich te begroeten. Nu zijn ze in Amsterdam wel gekkere dingen gewend. Tenslotte zit Sylvana Simons er in de gemeenteraad en worden ruiten van een kosher restaurant gewoon ingeslagen.

In Friesland echter, willen ze met dat hele Gaza-gedoe niets te maken hebben.  Twee kleinere Gazaschepen, zullen via Delfzijl en de stad Groningen naar Friesland varen en daar via het IJsselmeer naar Amsterdam varen. Tientallen sluizen en bruggen passerende, ontmoeten de Gazaboten voldoende plaatsen, waar een gepast protest te horen zal zijn.

Staande Mast Route

De Staande Mastroute (SMR) is een veilige doorgaande vaarroute door Nederland, geschikt voor zeil- en motorboten met een masthoogte of een opbouw van meer dan 6 meter. De vaarroute loopt van Breskens in het zuiden via Amsterdam en het IJsselmeer tot Delfzijl in het noorden. De route biedt zo een doorgaande route door heel Nederland. De Staande Mast route wordt bevaren door zowel beroepsvaart als de recreatievaart. De route is een veilig alternatief voor de tocht buitenom over de Noordzee. 

Blauwe Golf

De totale lengte van de Staande Mastroute bedraagt zo’n 458 kilometer. De vaarroute passeert in totaal 20 sluiscomplexen en 86 beweegbare bruggen. Omdat de vaarwegbeheerders de bedieningstijden van de bruggen en de sluizen zoveel mogelijk op elkaar afstemmen ontstaat een zogenoemde ‘Blauwe Golf’, die de veiligheid en de vlotte doorvaart ten goede komt. Om hiervan optimaal gebruik te maken moet de Staande Mastroute zoveel mogelijk in konvooi worden bevaren. De totale route bestaat uit drie deeltrajecten. Bij een vaarsnelheid van 9 km/uur is ieder traject in 24 uur af te leggen. De maximale diepgang op de staande mastroute is 2,50 meter.
Op dit moment is nog niet duidelijk hoe de boten  heten, onder welke vlag ze varen en welke diepgang ze hebben (max. 2,50 meter). Het enige dat we weten is, dat  twee kleinere schepen  binnendoor varen en  op zondag 27 mei en maandag 28 mei worden ingehaald in Groningen en op dinsdag 29 mei in Leeuwarden. Op donderdag 31 mei en vrijdag 1 juni zijn ze in Amsterdam.
De route en de knooppunten van de Staande Mast Route van Friesland en Groningen, zijn samengevat in het Knooppuntenboekje, dat je hier kunt downloaden.


De volgende links kan je gebruiken om te bepalen wanneer de bruggen en sluizen bediend worden en  hoe de route door Groningen en Friesland precies loopt:
VDJS app

Het grotere vissersschip "Marianne" , dat via de Noordzee naar de Middellandse zee zal varen, is te zien op de website Marine Traffic, onder de naam Kaarstein. Als je wilt weten waar het schip op 1 juni ligt, kan je deze ship tracker ook gebruiken.

Behouden Vaart!


No comments: